نمایش نوار ابزار

اشکالات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و اقدامات مجلس برای رفع نواقص

ایسنا/کرمان عضو کمیسیون تلفیق بودجه اشکالات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و اقدامات مجلس برای رفع نواقص آن را تشریح کرد.

دکتر “محمدمهدی زاهدی” در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با بیان این مطلب که دولت بودجه را به موقع تقدیم مجلس کرد که البته طبق روال و سنت همیشگی انتظار می‌رفت رییس جمهور لایحه بودجه را به مجلس تقدیم و نقاط قوت و سیاست‌های کلان بودجه را ارائه کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و معاون پارلمانی رییس جمهور لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد، افزود: رویکردهای لایحه بودجه مشکلاتی دارد، منابع درآمدی که پیش‌بینی شده قابل اعتماد نیست، به طور مثال در لایحه بودجه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده این در حالی است که تحقق این رقم دور از انتظار است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اوراق مالی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه را نیز دارای اشکالاتی دانست و بیان کرد: در لایحه بودجه برداشت از صندوق توسعه ملی آمده، در حالی که باید مدنظرداشت که این صندوق برای رفع نیازهای بحرانی کشور و سرمایه‌گذاری در کارهای تولیدی و عمرانی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و دولت در تبصره ۴ لایحه بودجه برداشت ۹۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی که بیشتر بحث‌های هزینه‌ای است، آورده بود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که یکی از بحث‌های اصلاح ساختار بودجه، شفافیت در حوزه درآمدی و هزینه هاست، با انتقاد از اینکه در بودجه ۱۴۰۰ به بحث‌های اساسی کشور که اکنون درگیر هستیم، توجه چندانی نشده بود، عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴ میلیون دانش آموز یا به گوشی هوشمند یا اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند که این آمار زیادی است و انتظار می‌رفت که دولت در لایحه بودجه برای رفع این مشکل اعتباری در نظر می‌گرفت.

وی با بیان این مطلب که تصمیم‌گیری جدی برای رفع مشکل مدارس باید صورت پذیرد، تصریح کرد: در کشور حدود ۱۲۰ هزار کلاس درس تخریبی یا در حال تخریب وجود دارد که در لایحه بودجه باید اعتباری برای پیش بینی می‌شد.

زاهدی بیان کرد: انتظار داشتیم که دولت در بودجه ۱۴۰۰، اعتبار مناسبی برای مسکن محرومان و زوج‌های جوان اختصاص داده باشد و باید مدنظر داشت که اکنون جوانان زیر بار ازدواج نمی‌روند و ازدواج‌ها به سن ۳۰ سالگی و بالاتر رسیده است و این به نفع کشور نیست و موجب افزایش جمعیت سالمند در کشور شده و کاهش جمعیت نوجوان و جوان کشور در آینده تهدید بزرگی محسوب می شود.

وی با اشاره به جلسات کارشناسی زیادکمیسیون تلفیق و تغییرات موثری که در بودجه داده شد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی چند اولویت را در نظر گرفت که یکی از آنها مباحث معیشتی مردم و یارانه‌ها بود و عدد خوبی در نظر گرفته شد و اقشار دهک‌های مختلف بین ۹۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

نماینده مردم کرمان و مجلس توجه به استان‌ها و مناطق محروم درون استان‌ها را رویکرد جدید دیگر مجلس در بودجه سال آینده اعلام کرد و افزود: حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته شد به‌طوری‌که دراستان‌ها برای چگونگی هزینه کرد آنها توسط شورای برنامه ریزی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که براساس اولویت‌هایی که استان‌ها تشخیص می‌دهند، می‌تواند هزینه شود. به طور مثال در استان کرمان جاده کرمان – راور و دیهوک یا مسیر کرمان – ماهان – بم معضل جدی دارند و باید حل شود و اگر بتوانیم بخشی از این اعتبارات را که به استان می‌آید برای رفع این مشکل هزینه کنیم، ثمرات خوبی خواهد داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ضعف‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ را تا حدودی برطرف کردیم به‌طوری که فروش نفت را روی یک و نیم میلیون بشکه بستیم که واقعی تر به نظر می‌رسد و در کنار فروش نفت، گلوگاه‌هایی که برای فرار مالیاتی وجود داشت را شناسائی کردیم و در بودجه گذاشتیم.

وی درباره نحوه برنامه‌ریزی بودجه نفتی در لایحه اظهار کرد: در بحث نفت دو سقف بستیم به گونه‌ای که اگر فروش مازاد نفت انجام شد، مشخص کردیم که در کجا هزینه شود ولی اصل را بر فروش یک و نیم بشکه در روز گذاشتیم و این آینده نگری بود.

زاهدی با تاکید برآنکه شرکت‌های دولتی را مکلف کردیم که هر شش ماه یکبار به مجلس گزارش ارایه دهند، عنوان کرد: یکی از مشکلات وجود نقدینگی زیاد در کشور است و عمده این نقدینگی‌ها به خاطر بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و … است و حتی گزارشاتی داریم که روزانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بر نقدینگی افزوده می شود که این فاجعه است بنابراین باید مشخص باشد این نقدینگی‌ها کجاست و چقدر آن در تولید و کارآفرینی هزینه می‌شود و این باید شفاف‌سازی بشود.

وی با ابراز این عقیده که پرداخت حقوق و مزایا در بانک‌ها و برخی موسسات و شرکت‌ها شفاف نیست و با ابراز تاسف از اینکه در این نهادها بعضا پاداش‌های ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومانی و سالیانه چند صد میلیونی داده می‌شد در حالی که یک کارمند عادی محتاج به یک خوراک معمولی است، با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه کشور و در اقتصاد مبتنی بر دانش و دور شدن و مستقل شدن از اقتصاد متکی بر نفت، بخشیدن اقتدار را از مهمترین فواید شرکت‌های دانش بنیان دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به خودکفایی باید به شرکت‌های دانش بنیان بها بدهیم.

وی افزود: در کشور حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که دولت برای صندوق نوآوری و شکوفایی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده بود این در حالی است که در کشور برای ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان حدود ۳ هزار میلیارد تومان تاکنون در این صندوق سرمایه‌گذاری شده و طبق توصیه مسئولان عالی نظام باید این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد(طی سال‌های مختلف) لذا این نقطه ضعف جدی در بودجه ۱۴۰۰ بود که سعی کردیم با اختصاص اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌ این ضعف بودجه‌ای را برطرف کنیم تا بتوانیم عدد شرکت‌ها را به بیش از دو برابر افزایش دهیم.

زاهدی بیان کرد: در کمیسیون تلفیق مصوب شد حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و مالیات به صورت پلکانی دریافت شود تا جلوی اختلاف زیاد افزایش حقوق بین رده های مختلف حقوق بگیرگرفته شود.