نمایش نوار ابزار

۴۸ ساعت با آقای رئیس جمهور/ هدف‌گذاری برای تجارت چند میلیارد دلاری تهران و جاکارتا با حذف دلار

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی با اشاره به همراهی خود با رئیس جمهور در سفر به جاکارتا، از دیدارها و موافقتنامه‌هایی گفت که در جریان این سفر فشرده دو روزه صورت گرفت و به امضا رسید.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح سفر دو روزه حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به جاکارتا، پایتخت اندونزی که با همراهی وی صورت گرفت، گفت: پس از ورود به جاکارتا به عنوان نخستین دیدار به کاخ ریاست جمهوری اندونزی رفته و با رئیس جمهور این کشور دیدار کردیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در جریان این دیدار، عنوان کرد: مباحث مربوط به حوزه انرژی و چگونگی همکاری دو کشور در این خصوص، حوزه فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، فناوری های نو و نانو تکنولوژی به عنوان موضوعات مورد علاقه میان دو کشور مطرح شد.

وی در ادامه با اشاره به اهدای یک دستگاه جراحی از راه دور از سوی ایران به اندونزی، یادآور شد: موضوع انتقال فناوری جراحی از راه دور به اندونزی از ابتکارات جدید حوزه دیپلماسی دولت سیزدهم با هدف توسعه روابط میان دو کشور بود که درباره آن بحث و بررسی صورت گرفت.

زاهدی در ادامه با اشاره به حضور و همراهی وزرای خارجه، نفت و ارتباطات در این سفر، عنوان کرد: وزیر ارتباطات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور اقدام به امضای چند توافقنامه میان دو کشور کرد که از جمله آنها تبادل تجاری در حوزه های مختلف از طریق حذف دلار بود تا کشورها برای تجارت از ارزهای ملی دو کشور استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تأکید کرد: همچنین توافق هایی که میان وزرای همتا در دو کشور صورت گرفت می تواند حجم تبادل تجاری ایران و اندونزی را از 300 میلیون تومان فعلی به چند میلیارد دلار در سال برساند.

وی در ادامه با اشاره به وجود دو مجلس در اندونزی و دیدار با رئیس هر دو مجلس، گفت: در این دیدارها به مباحث مختلفی از جمله استفاده از دیپلماسی پارلمانی و توسعه آن پرداخته و بر اظهارات رئیس جمهور دو کشور در جریان این سفر صحه گذاشته شد.

زاهدی در ادامه حمایت ایران و اندونزی از حوزه فلسطین را از جمله مواضع مشترک میان دو کشور خواند و افزود: همچنین موضوع یمن از دیگر مسائل مشترک میان دو کشور بود. سران اندونزی نیز در جریان دیدارها از برقراری مجدد روابط میان ایران و عربستان ابراز خرسندی کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان اینکه مواضع دو طرف در حوزه افغانستان نیز تقریبا مشابه بود که از نکات مثبت به شمار می رود، اظهار کرد: مقرر شد دو کشور به عنوان کشورهای مسلمان، حضور جدی تری در مجامع کشورهای آسیایی و اسلامی داشته باشند تا تأثیر بسزایی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ملاقاتی که رئیس جمهور کشورمان در مرکز اسلامی اندونزی با مردم این کشور داشت، گفت: اشتیاق و استقبال مردم مسلمان که بعضا از شیعیان بودند مثال زدنی بود تا جایی که گفته می شد برخی از مسلمانان با طی مسیر 10 ساعته از نقاط دیگر اندونزی و حتی برخی دیگر از مالزی برای دیدار با رئیس جمهور ایران به محل دیدار آمده بودند که باعث افتخار و مباهات بود.

زاهدی با اشاره به فارسی صحبت کردن برخی از حاضران در این نشست که حاکی از ارتباط تنگاتنگ آنها با ایران و به خصوص جامعه المصطفی بود، گفت: آنها بر تحکیم وحدت میان اندونزی و ایران و جامعه مسلمانان تأکید کرده و از مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به فلسطین، یمن و افغانستان استقبال و قدردانی کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان همچنین به دیدار دیگر رئیس جمهور کشورمان و هیأت همراه با دبیرکل آ سه آن(ASEAN) یعنی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و نشست خبری بعد از آن اشاره و خاطرنشان کرد: بازدید دیگر هیأت عالیرتبه ایرانی از مسجد جامع جاکارتا به عنوان بزرگ ترین مسجد شرق آسیا بود که بنیانگذار آن اولین رئیس جمهور اندونزی بود.

وی ادامه داد: امام جماعت این مسجد که رئیس دانشگاه علوم قرآنی این کشور نیز بود بعد از برپایی نماز ظهر، سخنرانی کرد و حضور حجت الاسلام رئیسی در جمع نمازگزاران نیز مورد استقبال قرار گرفت که در جریان سخنانی به بیان مواضع ایران در قبال مستضعفان جهان پرداخت.

زاهدی اضافه کرد: از نکات مهم این سخنرانی تأکید بر تشکیل دولتی در افغانستان متشکل از همه گروه ها و مذاهب بود و اینکه دختران این کشور نیز باید از نعمت تحصیل بهره مند باشد که این موضوع نیز مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از پایان این سفر و دیدارهای فشرده آن به کشور بازگشتیم. جا دارد به عنوان خادم مردم در مجلس که از نزدیک شاهد تلاش های رئیس جمهور در جریان این سفر 48 ساعته به اندونزی بودم، تشکر کنم.

زاهدی همچنین تصریح کرد: رئیس جمهور با کمترین ساعات استراحت در جریان این سفر فشرده دو روزه، فعالیت داشت و حتی در جریان بازگشت به تهران مکالمه ای با وی درباره مشکلات معیشتی مردم و بررسی برخی راهکارها در این زمینه داشتیم که رئیس جمهور نیز قول مساعدت در این خصوص داد./