نمایش نوار ابزار

لزوم پرورش نسلی خلاق و نوآور/ یک دهه غفلت از علوم پایه

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زیربنای همه علوم، علوم پایه است، گفت: در یک دهه گذشته به علوم پایه توجه نکردیم، به‌جای اینکه هدایت تحصیلی نسل نوجوان را در آموزش و پرورش درست و دقیق انجام دهیم از آن عبور کردیم و این خطای بزرگ و استراتژیک در آموزش و پرورش و خانواده‌ها رخ داد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، دکتر محمد مهدی زاهدی در همایش ملی کیفیت‌بخشی به آموزش علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص علوم پایه اظهار داشت: علوم پایه گنجینه و محور اصلی پیشرفت و تکامل و تحول درونی و بیرونی و هم فردی و اجتماعی است.

زاهدی تصریح کرد: اگر علم ما به‌روز نباشد به ناچار باید از علم وارداتی استفاده کنیم، البته من نمی‌خواهم بگویم علم وارداتی بد است، اما این علم تقلیدی است، به‌جای اینکه افکار خود را فعال و خلاق کنیم به‌صورت مقلد از دیگران تقلید می‌کنیم و زمانی اینگونه شدیم دیگر نمی‌توانیم به عرصه فناوری‌های جدید وارد شویم و این یک خطر برای نسل‌های بعدی و آینده کشور است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علم ستون هر جامعه‌ای است، گفت: علم موجب اقتدار، قدرت و تحرک آفرینی در جامعه می‌شود و اگر به علم نافع دسترسی پیدا کردیم و ‌کشوری خلاق و نوآور شدیم و نسلی پرورش یافت که به‌جای حافظه‌محوری بر خلاقیت و نوآوری تکیه کرد، آن موقع می‌توانید ذخایر فناوری کشور را ارتقا داد و این مسأله اقتدار و دست برتری به ما می‌دهد تا در مذاکرات هسته‌ای معادلات منطقه‌ای، مسائل سیاسی، حل مسائل دفاعی و نظامی قدرت چانه زنی داشته باشیم.

زاهدی عنوان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در سایه اقتداری که پیدا کرده هیچ کشوری، حتی ابرقدرت‌ها دیگر جرات نمی‌کنند بگویند که گزینه نظامی روی میز داریم. وی بیان‌کرد: زمانی که علوم پایه در حوزه کاربرد وارد شود تبدیل به موشک، پهپاد، نانوفناوری، ماهواره و دیگر علوم می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه زیربنای همه علوم، علوم پایه است، اظهار کرد: ما در دهه گذشته به علوم پایه توجه نکردیم، به‌جای اینکه هدایت تحصیلی نسل نوجوان را در آموزش و پرورش درست و دقیق انجام دهیم از آن عبور کردیم و این خطای بزرگ و استراتژیک در آموزش و پرورش و خانواده‌ها رخ داد و فکر کردیم خوشبختی یعنی رفتن به رشته علوم تجربی و خواندن پزشکی است.

زاهدی افزود: وظیفه سیاست‌گذاران، شورای عالی انقلاب فرهنگی در راس آن مجلس شورای اسلامی و دولت همزمان باید برای این موضوع حتما تصمیم دقیق، عادلانه، منطقی و عاقلانه اتخاذ کنند تا این شیوه در آموزش و پرورش برچیده شود، هرچند همه این مسائل دست آموزش و پرورش نیست.