نمایش نوار ابزار

پایان نامه نویسی؛ خدشه ای جبران ناپذیر بر پیکره علم

روزگاری مدرک تحصیلی ارزش و اهمیت زیادی داشت و سواد شخصی به آن بستگی داشت اما امروز از روی مدرک تحصیلی نمی‌توان با اطمینان، سواد افراد را محک زد زیرا تعداد دانشگاه‌های مختلف بسیار زیاد شده و پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که قبولی در این مقاطع آنچنان مشکل نیست. اگرچه این مقاطع پایان نامه هم دارد اما این روزها نوشتن

آن یا بهتر است بگوییم خریدنش آنچنان سخت نیست زیرا مراکز و موسساتی ایجاد شده‌اند که به راحتی پایان نامه نویسی می‌کنند؛ معضلی که این روزها به عنوان یکی از مهمترین مساله علمی کشور مطرح شده است.

به وجود آمدن چنین شرایطی باعث شد تا منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه کارگاه ترویج علم در 27 خرداد 1398 خورشیدی گفت: «پایان نامه تقلبی افراد باطل می‌شود حتی اگر 50 سال پیش اقدام به تهیه این پایان نامه کرده باشند».

به همین منظور با محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ابطال پایان نامه و مدارک علمی تقلبی و تصویب آن در مجلس به گفت و گو پرداخته است.

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانیم:

 سوال: در خبرها آمده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایان نامه‌ها و مدارک تقلبی افراد را باطل می‌کند، آیا آئین نامه اجرایی و قانونی برای این اقدام تصویب شده است؟

زاهدی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی قانون برخورد با تخلفات علمی تصویب کرده‌اند. در واقع آئین نامه اجرایی دولت تصویب و به دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای این قانون ابلاغ شده است و وزارت علوم باید به کمک دستگاه‌های قضائی این برخورد را انجام دهد.

 سوال: در این قانون چه پیش بینی‌هایی برای برخورد با افراد خاطی شده است؟

زاهدی: در قانون مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی پیش بینی‌های متعددی برای برخورد با افرادی که تخلف و تقلب علمی دارند صورت گرفته و یکی از آنها بحث مدارک جعلی بوده است که برخی از موسسه‌ها ارائه می‌دهند و اینکه فرد برای نوشتن پایان نامه کپی برداری کرده باشد. برای متخلفان در این زمینه قانون محکم و سخت گیرانه ای تصویب شد و ضمن باطل کردن مدرک با استاد راهنما آن فرد هم اگر تخلفی مرتکب شده باشد برخورد می‌شود. بنابراین با تصویب این قانون برخی از بسترهایی که برای تخلف و تقلب‌های علمی موجود بوده است، برطرف می‌شود.

 

دیدگاه ها