نمایش نوار ابزار

ارزیابی معلمان و مدارس در شرایط کرونایی باید متفاوت باشد

زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه ارزیابی معلمان و مدارس در شرایط کرونایی باید متفاوت باشد، گفت: در طرح رتبه بندی معلمی که حاضر است در شرایط سخت به دلیل نبود امکانات به دانش آموزان کم برخوردار و بدون امکانات، خدمت‌رسانی کند، نسبت به معلمان دیگر در شرایط فعلی باید امتیاز بالاتری داشته باشد.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خان ملت  با اشاره به ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه که به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد، درباره مفهوم روانشناسی مدرسه در شرایط عادی و بحرانی، عنوان کرد: در حالت عادی و در شرایط حضور، دانش‌آموزان زنگ تفریح دارند و شور و نشاطی در مدرسه حاکم است و در ایام تعطیل نیز حتما تفریحی را در کنار خانواده دارند که این امر در روحیه و افزایش سطح پویایی آن‌ها اثرگذار است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درحال حاضر با پیدایش کرونا، روان‌شناسی کودکان از حالت عادی کاملا متفاوت شده است. اعضای روانشناسی باید بسیار دقیق‌تر از قبل عمل کنند؛ زیرا در حال حاضر نوعی بی‌نشاطی ناشی از عدم حضور در مدارس و آموزش مجازی در دانش‌آموزان رخنه کرده است و از طرفی سیستم شاد نیز با تمام نقاط قوت خود، به گونه ای نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای روحی و همه جانبه دانش‌آموزان باشد.

زاهدی با اشاره به بحث رتبه‌بندی مدارس و فرهنگیان ادامه داد: ارزیابی فرهنگیان و رتبه‌بندی مدارس نیز در شرایط کرونایی بسیار متفاوت از شرایط عادی است. معلمی که حاضر است در شرایط سخت به دلیل نبود امکانات به دانش آموزان کم برخوردار و بدون امکانات، خدمت‌رسانی کند، نسبت به معلمان دیگر در شرایط فعلی باید امتیاز بالاتری داشته باشد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارزیابی مدرسه نیز به همین ترتیب است؛ چرا که در شرایط عادی پارامترهای بسیاری برای ازریابی و رتبه‌بندی مدارس از جمله بوفه، سیستم ایاب ذهاب، حضور و تعامل معلمان با دانش آموزان و… وجود دارد که در شرایط کرونایی امکان سنجش با آن‌ها نیست، لذا رتبه‌بندی مدارس در چنین مدارسی چگونه می‌شود؟

زاهدی با بیان اینکه ارزیابی نباید فقط به مدارس محدود شود، افزود: بلکه نقش ناحیه و اداره‌های کل آموزش و پرورش نیز در این حوزه مهم است. در یک سال اخیر با وجود تمام تلاش‌های انجام شده، هنوز نتوانسته‌ایم به صورت ۱۰۰ درصدی به کل دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کنیم. به همین خاطر لازم است شرایطی فراهم شود که پوشش کامل در ارائه مباحث آموزشی به دانش‌آموزان داشته باشیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تجربه یک ساله کشور در حوزه آموزش مجازی، تاکید کرد: باید نواقص تجربه یک سال در آموزش مجازی را پیدا و نواقص موجود را برای سال آینده مرتفع کنیم تا سال آینده تمامی دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند.