نمایش نوار ابزار

از مطالبه برای راه اندازی سامانه رصد و پایش محصولات کشاورزی تا لزوم کاهش نرخ بیمه کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدجواد ساداتی نژاد در نشست جمع بندی نهایی نظارت میدانی اعضای کمیسیون کشاورزی از استان کرمان، گفت: کمیته های تخصصی منابع طبیعی، دام و طیور، فناوری، آموزش کشاورزی و آب کمیسیون کشاورزی مجلس تحقیقات لازم را در استان انجام داده و مشکلات منطقه را بررسی کرده اند. مصوبات سفر نیز طی نشستی در تهران پیگیری نهایی می شود.

در این نشست محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی با توجه به ضربه سنگینی که آفات به کشاورزان استان وارد کرده وضعیت مطلوبی ندارد، ادامه داد: باید با کاهش نرخ بیمه و سایر حمایت ها میزان سطح تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.

زاهدی با تاکید بر اینکه انتقال آب از اراضی کم بازده به اراضی پربازده ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: اگر تلاش های زیاد صورت گرفته نبود کرم خراط در استان کرمان فاجعه زیادی به بار می آورد، متاسفانه مشکلات قنوات و کمبود آب باعث شده تا بخش زیادی از باغ های پسته استان کرمان خشک شوند و در زمینه تامین آب شرب نیز مشکلاتی داریم.

 نماینده مردم کرمان و راور اشاره به اینکه آسیب های زیادی را به دلیل نبودن سامانه رصد و پایش محصولات کشاورزی تحمل می کنیم، گفت: سال گذشته 30 میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد سامانه رصد و پایش محصولات قرار گرفته است اما این سامانه ایجاد نشد.

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران بیدگل درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت مناسبی در زمینه امنیت غذایی نداریم، ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی تلاش می کنیم تا با نظارت های میدانی گره ای از مشکلات کشور باز کنیم و اولین قانون اصلاح شده در این دوره از مجلس قانون تدوین خرید محصولات کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی با پرداخت ارز ترجیحی به حوزه کشاورزی به سبک فعلی موافق نیست و این شیوه باید تغییر کند زیرا محصولات به دست مصرف کننده و تولیدکننده واقعی نمی رسد، تصریح کرد: نظارت میدانی در استان کرمان شامل 28 مورد مصوبه می شود که اصلی ترین آن ها صادرات محصولات و تصاحب بازار هدف است که باید ساماندهی شود زیرا سرمایه کشاورزان از بین می رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید به وزارتخانه ای اقتصادی تبدیل شود، عنوان کرد: اختیارات وزارت جهاد کشاورزی باید به این وزارتخانه بازگردد، در کشوری مانند روسیه از سال 97 تاکنون رایزن بازرگانی نداریم که این موضوع یکی از نقاط ضعف محسوب می شود، کشور ما باید از ظرفیت بازار همسایگان استفاده کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: قیمت هر لیتر سوخته هواپیمایی مسافربری با پرداخت یارانه 600 تومان محاسبه می شود اما سوخت هواپیماهای حمل کننده کالا که می تواند موجب ارزآوری برای کشور باشند هر لیتر 6 هزار تومان محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه حوزه دامپروری استان کرمان علیرغم توان بالا در بخش کشاورزی وضعیت قابل قبولی ندارد و از ظرفیت موجود به خوبی استفاده نشده است، گفت: باید اقدامات ویژه ای برای بخش دامپروری استان کرمان انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کارگروه ویژه ای مشکلات اسناد اراضی کشاورزان را پیگیری می کند، عنوان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی پاسخگوی نیازها نیست و بخشی از مشکلات تولیدکنندگان در حوزه صادرات به دلیل ضعف در صنایع تبدیلی است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که چاه های فرم 1 و 2 دارند دچار مشکلات و چالش هایی شده اند، افزود: موضوع حمل و نقل ریلی یکی از مسائلی است که می تواند در زمینه کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی اثر بسیار زیادی داشته باشد.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای احیا جازموریان و هلیل رود اقدام کرد در غیر این صورت استان کرمان دچار مشکلات زیست محیطی می شود، گفت: علیرغم تکمیل سد جیرفت و هزینه زیاد برای ساخت آن شبکه های یک و دو زیر دست این سد احداث نشده است.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان باید رسالت خود در پرورش بز مورسیا را ادامه دهد و گله های بیشتری را واگذار کند، خاطرنشان کرد: واگذاری گله های بز مورسیا به متقاضیان بخش خصوصی با توجه به نظارت های میدانی صورت گرفته در منطقه قلعه گنج صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه احداث پست قرنطینه در جنوب استان کرمان با توجه به میزان خسارت آفت های این منطقه یک ضرورت است، افزود: کشت و صنعت جیرفت وظیفه خود را در جنوب استان کرمان به خوبی انجام نداده و باید به کشاورزان خرده پا کمک کند، باید بخش صنعت این مجموعه فعالیت بیشتری داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی یکی از ظرفیت های استان کرمان است، ادامه داد: استان کرمان به سایت پرتودهی هسته ای نیاز دارد زیرا باعث ماندگاری بیشتر محصولات کشاورزی به منظور صادرات می شود.

وی با تاکید بر اینکه کشت کنجد به عنوان یکی از دام های روغنی در استان کرمان باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد، تصریح کرد: برای سال آینده ردیف نوسازی نخیلات و مرکبات در لایحه بودجه پیش بینی شده، از سال 94 تاکنون این ردیف از لایحه بودجه حذف شده و در حال حاضر با توجه به آفت های این حوزه ردیف مذکور ضرورت دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه 360 میلیارد تومان اوراق در لایحه بودجه سال آینده به منظور احیای قنوات در نظر گرفته شده است، گفت: ایستگاه هواشناسی کشاورزی یکی از ضرورت های استان کرمان است، این استان در حوزه توسعه الگوی سایر استان ها محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته به آن میزان که به بخش صنعت توجه شده در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری نشده است، افزود: کشاورزی خصوصی ترین بخش کشور بوده و حمایت دولت از این بخش تنها 4 درصد است، اکنون زمان حمایت از بخش کشاورزی می باشد و باید به سمت تحول در حوزه کشاورزی حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده باید بوی کشاورزی بدهد زیرا می تواند امنیت غذایی کشور را به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در این نشست با توجه به اینکه طی دو روز گذشته کمیته های تخصصی کمیسیون به همراه معاونین وزیر جهاد کشاورزی مسائل و مشکلات جنوب استان کرمان را بررسی کردند، گفت: مهم ترین و بزرگ ترین مشکل مردم جنوب استان کرمان کاهش قیمت محصولات کشاورزی علیرغم تولیدات بسیار زیاد است.

شهباز حسن پوربیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر نیز در این نشست با تاکید بر اینکه موضوع قنوات در استان کرمان فراموش شده و دست رنج چندین ساله مردم این منطقه در حال از بین رفتن است، گفت: با توجه به میزان ارزآوری پسته و خرما این محصولات باید جایگاه ویژه ای در وزارت خارجه داشته باشند.

همچنین منصور شکرالهی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از نزدیک با مشکلات مردم جنوب استان کرمان آشنا شدند، گفت: جنوب استان کرمان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی دارد که باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است محمدرضا پور ابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور نیز در این نشست با اشاره به اینکه هدف ما از تخصیص ارز ترجیحی تامین کالای ارزان بود، عنوان کرد: گزارش عملکرد ارز ترجیحی در بخش کشاورزی نشان می دهد که این اقدام دو اثر منفی در تولید و مصرف محصولات کشاورزی داشته است. کمیسیون های کشاورزی و اقتصادی مجلس باید تخصیص ارز ترجیحی را تعیین تکلیف کنند زیرا این سیاست مصرف و تولید محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه کل مجموعه صادرات ما در 10 کشور متمرکز شده است، ادامه داد: در ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی اثری از سازمان توسعه تجارت نمی بینیم و رایزنان اقتصادی ما در سفارتخانه ها حضور ندارند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه سفرا باید در حوزه صادرات محصولات کشاورزی فعال شوند، عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی آمادگی دارد موضوعات مطرح شده در بخش کشاورزی را با همراهی کمیسیون کشاورزی تعیین تکلیف کنند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه 2 هزار هکتار باغ در اطراف شهر کرمان وجود دارند که به دلیل عدم وجود سند نمی توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند، گفت: لازم است تا باغات خشک شده استان کرمان تعیین تکلیف شوند، 8 هزار هکتار باغ در شهرستان کرمان خشک شده که درخواست دارند در این اراضی واحدهای دامپروری ایجاد شود اما مجوز به آن ها داده نمی شود