نمایش نوار ابزار

نظام آماری کشور باید مدرن شود/ رویکرد سنتی آمارگیری پاسخگوی نیازهای کشور نیست

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه مدرنیه سازی نظام آماری کشور، گفت: رویکرد سنتی آمارگیری پاسخگوی نیازهای کشور نیست.
محمدمهدی زاهدی

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، محمدمهدی زاهدی در نشست با رئیس و معاونان مرکز آمار ایران با موضوع چشم انداز مرکز آمار  در افق 1404، اظهار کرد: اقدامات و تصمیمات امروز کشور باید بر مبنای داده‌های آماری به روز و دقیق باشد و به همین دلیل وظیفه مرکز آمار امروز بسیار مهم و حساس است.

رویکرد سنتی آمارگیری پاسخگوی نیازهای کشور نیست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام آماری کشور باید مدرنیته شود، تصریح کرد: رویکرد سنتی آمارگیری پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

وی ادامه داد: امروز کشور نیازمند این است که تحلیل آماری و دیتای کشور در خدمت توسعه قرار گیرد و به همین منظور مرکز آمار باید ارتباط مستقیم و بی واسطه‌ای با همه دستگاه‌ها برای ارائه آمار تحلیلی داشته باشد.

زاهدی یادآور شد: البته رویکرد نظام سازمان آماری کشور مثبت بوده و از عملکرد این سازمان جای تقدیر دارد و نگاه به اهمیت مسئله آمار باید در کشور تغییر کند.

مرکز آمار باید باید بر اساس یک نظام علمی مسیر خود را پیش ببرد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید بر اساس یک نظام علمی در حوزه آمار کار جلو ببریم، افزود: در ارائه آمار افق‌ دید ما باید منافع ملی باشد و اولویت با حوزه‎هایی باشد که کشور به آن احتیاج دارد.

وی یادآور شد: تحلیل داده‌های آماری نیز باید بر مبنای برنامه‌‎ریزی برای کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی باشد تا  نتایج این تحلیل‌ها نهایتا منجر به پیشرفت کشور شود.

محمدمهدی زاهدی

الزامات قانونی در ارائه آمار باید رعایت شود

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه نهادهای دولتی فقط به داده‌های خود اتکا نکنند، گفت: مدیران ما باید به نظام آماری مدرنیته باور داشته باشند و در این زمینه الزامات قانونی در ارائه آمار باید رعایت شود.

وی، یکپارچه کردن اطلاعات آماری را نیز یکی از الزامات اصلی حوزه آمار در کشور دانست و ادامه داد: اگر نظام جامع آماری در مالیات، صنعت، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر حوزه‌ها درست عمل کند، می‌توان تحلیل درستی از آن به دست آورد و بر مبنای همین تحلیل برای کشور برنامه‌ریزی کرد.

مجلس آماده رفع هرگونه خلأ قانونی برای مدرنیته کردن آمار در کشور

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: چنانچه خلأ قانونی نیز در این زمینه وجود داشته باشد، مجلس این آمادگی را دارد که با همه توان خلأ قانونی در این حوزه را برطرف کند./