نمایش نوار ابزار

آیین نامه فارغ‌التحصیلی دکتری باید اصلاح شود.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بحث مقالات یکی از مشکلات جدی دانشجویان دوره دکتری است به طوری که برخی از دانشگاه‌ها اصرار دارند که مقاله باید ISI باشد.

متاسفانه بسیاری از مجلات در امریکا و اروپا مقالات ایرانیان را نمی‌پذیرند و به راحتی رد می‌کنند. وی می‌افزاید: در جلسه‌ای به وزیر علوم و معاون آموزشی پیشنهادی دادم تا اگر یک گروه داوری حرفه‌ای رساله دکتری دانشجویی را بررسی کنند و تشخیص دهند که قابلیت رساله دکتری را دارد به عنوان رساله دکتری پذیرفته شود تا کار دانشجو در دانشگاه تمام شود؛ اما مدرک را زمانی دانشگاه به دانشجو ارائه دهد که بتواند پذیرش مقاله را از یک مجله معتبر دریافت کند.

دست مجلات علمی پژوهشی در جیب دانشجو

زاهدی می‌گوید: ما دانشجویانی داریم که حدود سه سال درگیر چاپ مقاله‌شان هستند و هنوز موفق به چاپ نشده‌اند. دانشجو نباید سنوات بخورد و روز آخر هم بگویند اخراج؛ قطعا دانشجو برای روند چاپ مقاله مقصر نیست. چه دلیلی دارد که از دانشجوی دوره دکتری حتما مقاله بخواهیم. با توجه به روند کشور اگر دانشجویان دوره دکتری بتوانند روی موضوع اقتصاد دانش‌بنیان‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها کار عملیاتی و کاربردی انجام دهند و مشکلی از کشور و سازمان‌ها حل کنند که قابلیت خوبی داشته باشد را می‌توان به عنوان به مقاله در نظر گرفت.

در این شرایط کشور و آسیب‌هایی که در حوزه اقتصادی دیده‌ایم نباید وقت بگذاریم که دانشجو را وادار کنیم تا مقاله بنویسد بلکه دانشجو باید مشکلی از کشور حل کند و اگر مشکلی را حل کرد اجازه دفاع بدهیم. از وزارت علوم انتظار داریم روی این مساله کار کند و آیین‌نامه فارغ‌التحصیلی دانشجوی دکتری را اصلاح کند.