نمایش نوار ابزار

اگر به فوریت آب کشاورزی به مناطق سیل‌زده شهداد نرسد، کشاورزی این منطقه نابود می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدمهدی زاهدی در جلسه بررسی و پیگیری مشکلات سیل‌زدگان بخش شهداد و گلبافت با اشاره به اینکه از لحظات اولیه وقوع سیل در این بخش پیگیر رفع مشکلات مردم این مناطق بودم اظهار داشت: کارهایی که در این منطقه باید انجام شود در دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انجام یکسری کارها و اقداماتی ضرورت دارد که باید در اسرع وقت انجام شده تا از خسارات بیشتر جلوگیری شود گفت: یکی از بزرگترین و مهمترین خساراتی که به مردم این منطقه در بحث سیل وارد شده در حوزه کشاورزی بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزی این منطقه در معرض خطر جدی نابودی است افزود: در اندهجرد گل و لای و آب شور وارد باغات و مزارع شده و اگر به سرعت آب کشاورزی به آنها نرسد کل این کشاورزی نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه رساندن آب کشاورزی و جمع‌آوری گل و لای از مزارع و باغات کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد تصریح کرد: اگر تا یکی دو هفته آینده آب کشاورزی به نخلستان‌های منطقه نرسد نخلداران محصول خود را از دست می‌دهند.

زاهدی با اشاره به اینکه مطالعات کارشناسی در منطقه باید ظرف مدت تابستان تا مهر انجام شود و تمام اقدامات براساس کار کارشناسی شده باشد افزود: انجام برخی کارها باید به سرعت انجام شود و باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا سال آینده با همین دست مشکلات مواجه نباشیم هر چند که اگر این اقدامات سال گذشته انجام شده بود امسال با این مسائل و با این حجم خسارات و مشکلات روبه‌رو نبودیم.

وی با بیان اینکه برخی اقدمات ضرورت دارد و باید به سرعت انجام شود گفت: باید به سرعت چند دستگاه ماشین‌آلات سنگین به منطقه اعزام شود تا این اقدامات به سرعت به نتیجه برسد و اگر لازم است از دیگر دستگاه‌ها و نهادها کمک گرفته شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارت در حوزه‌های مختلف به مردم وارد شده و میزان خسارات بالا بوده است عنوان کرد: مسکن، کشاورزی، دام، خودرو، لوازم خانه و … که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی با اشاره به اینکه مکاتباتی که با دستگاه‌های مختلف برای میزان خسارات انجام شده در اختیار ما قرار گیرد تا در مرکز پیگیری آنها باشیم ادامه داد: مردم روزگار سختی دارند و نمی‌توان منتظر تخصیص اعتبار و طی روند اداری آن بمانیم.

زاهدی با بیان اینکه لوازم خانگی مردم سیل‌زده آسیب جدی دیده و به دلیل اینکه هوای منطقه گرم است امکان زندگی در چادر وجود ندارد افزود: باید به سرعت کولر برای مردم منطقه تامین شود و از نهادهای مختلف برای کمک به این مردم کمک گرفت.

وی ادامه داد: هر چند انجام برخی اقدامات دراز مدت است اما انجام همان کارها هم باید سرعت بگیرد و برخی اقدامات تا قبل از زمستان سال آینده به اتمام برسد تا شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با مردمی که در منطقه ساکن هستند کنار آمد و گفت: ممکن است در مناطقی تصرف اراضی ملی هم انجام شده باشد اما اینجا محل زندگی آبا و اجدادی آنهاست و تصرف اراضی مانند مناطق ییلاقی استان نیست.

وی ادامه داد: کسانی که آنجا ساکن هستند از سیل خسارت زیادی دیدند و زندگی آنها نابود شده حالا نمی‌توان زمین‌های کشاورزی آنها را هم گرفت و گفت “این‌ها اراضی ملی است.”