نمایش نوار ابزار

زاهدی در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر علوم مطرح شد: تعیین شرایط زمان برای حذف کنکور/ تفویض تصمیم گیری پایان نیم سال تحصیلی به دانشگاه ها

در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری مسائلی مانند حذف کنکور، زمان اتمام سال تحصیلی دانشگاه ها، دادن اختیارات به دانشگاه ها و تقویم آموزشی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، روز دوشنبه، 18 فروردین ماه نشست مشترک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه به منظور برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی در این نشست با انتقاد از اینکه در این مدت حضور کمرنگی را از نظر رسانه ای از وزارت علوم شاهد بودیم، گفت: در حالی که می توانست در این رابطه مدیریت جدی را داشته باشد، معاونت پژوهشی و پارک های علم و فناوری کارهای خوبی انجام دادند اما کاش در مورد آنها اطلاع رسانی می شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توانمندی وزارت علوم بالاست و جامعه از آن انتظار خاصی دارد و باید حضور پررنگ داشته باشد، افزود: سال ها بود که دوست داشتیم ارتباط تنگاتنگی میان وزارت بهداشت و علوم ایجاد شود، اما نشد و در این شرایط باید تعاملات و پیوندها عمیق تر شود.

وی با بیان اینکه بیوتروریسم بحثی جدی است و در مورد بحث های ژنتیکی، شیمی و بیوشیمی، وزارت علوم باید پای کار باشد، ادامه داد: نباید به این شکل باشد که وزارت بهداشت دارو و واکسن تهیه کند بلکه وزارت علوم می تواند ورود کرده و کمک کند، چرا باید در ساخت کیت مشکل داشته باشیم. باید دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری به این مهم توجه کنند و دانشگاه و وزارت علوم در حوزه مبارزه با کرونا از نظر سخت افزاری و نرم افزاری پرچمدار باشد.

وی با یادآوری اینکه دغدغه جدی در مورد کنکور وجود دارد، گفت: کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته به دغدغه تبدیل شده، حدود یک میلیون نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند؛ مقرر شده هفته آینده شورای سنجش و پذیرش را دعوت و رایزنی کنیم تا مردم از سرگردانی رها شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم یادآور شد: در نشست  با وزیر آموزش و پرورش به تفاهم رسیدیم و به نوعی 80 درصد دروس در اواسط اسفند تدریس شده و می توان آن را ملاک قرار داد و پایان سال تحصیلی را اعلام کرد؛ در کنار بخشنامه ها باید اختیارات ویژه ای به دانشگاه ها داده شود. دانشگاه ها در تهران حالت ملی دارند اما در استان ها باید جداگانه عمل شود، یعنی اختیاراتی به روسا با محوریت رئیس دانشگاه مرکز استان داده شود.

زاهدی افزود: برای امتحان پایان ترم باید براساس شرایط اقلیمی، منطقه و کرونایی اختیاراتی داده شود و از آنها گزارش بخواهیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث غیرانتفاعی و آزاد دو جنبه دارد و دانشجوی غیرانتفاعی  آزاد علیه مسئولانشان در فضای مجازی فضاسازی می کنند که چرا وقتی کلاس نرفته ایم باید شهریه پرداخت کنیم. اگر به دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی کمک نکنیم ورشکست می شوند و به طور قطع آثار آن از ورشکستگی کارخانجات به مراتب بیشتر است، زیرا تبعات اجتماعی و امنیتی دارد و باید کمک های بلاعوض به آنها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه باید تاریخی را به دانشگاه ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام کنید، گفت: این جدا از ترم تابستانی است و بعید می دانیم امسال ترم تابستانی داشته باشیم. باید برای آغاز سال تحصیلی آینده برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه حتما سال تحصیلی باید اول مهر شروع شود، درست نیست و می توان به دانشگاه ها انعطاف پذیری داد و براساس شرایط منطقه ای، کرونایی و اقلیمی در بازه 15 اردیبهشت تا پایان مهر کلاس ها شروع شود.

زاهدی با یادآوری اینکه در مجلس بر روی تقویم آموزشی کار می کنیم، افزود: تقویم انعطاف پذیری را اعلام می کنیم؛ براساس برخی گزارشات به لحاظ تنگناهای معیشتی ممکن است اختلافات خانوادگی افزایش یابد، بنابراین باید مشاوره های رایگان از سوی دانشگاه ها به مردم ارائه و این موضوع از صداوسیما اعلام شود تا نشان دهید پای کار هستید و در مشکلات مردم خود را سهیم می دانید و تافته جدابافته نیستید.

وی در مورد حقوق اساتید دانشگاه گفت: همترازی ، مناسب سازی و یکسان سازی حقوق با وزارت بهداشت باید انجام شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست گفت: در 4 اسفند که ویروس کرونا شروع شد، 4 هدف کلی یعنی به حداقل رساندن آسیب ها و کنترل شیوع ویروس، جبران کاستی ها در فعالیت های آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی از مزایای الکترونیکی و فضای مجازی مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: این بحث مطرح بود که ممکن است ویروس خودساخته باشد و کشور باید برای شرایط مشابه آمادگی پیدا می کرد، بنابراین این موضوع در معاونت آموزشی مطرح و به دانشگاه ها ابلاغ شد که طی آن متولی بودن قرارگاه کرونا ویروس برای سیاست های کلان مورد تایید قرار گرفت و راجع به تعطیلی آموزش حضوری بحث شد و اینکه خوابگاه ها، غذاخوری ها و فضاهای عمومی باید به صورت ضرب العجل ضدعفونی کنند. نشستی را با معاونان آموزشی دانشگاه ها داشتیم که در 7 اسفند تصمیمات کلی در مورد بحث آموزش مورد توجه قرار گرفت و در 10 اسفندماه بخشنامه ای به دانشگاه ها ارسال شد که توجه به آموزش های غیرحضوری مورد توجه قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: در 6 اسفند کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی را تشکیل دادیم و 7 نفر از متخصصان را در دانشگاه های مختلف کشور جمع آوری و جلساتی را برگزار کردیم. قرار شد به عنوان سیاستگذاران کلان آموزش الکترونیکی در کشور کمک کرده و به صورت هاب عمل کنند و جاهایی که مشکل دارند مشاوره بگیرند و جاهایی که توانمندتر هستند امکاناتشان را در اختیاراتشان بگذارند تا بتوانند به دانشگاه ها و موسسات کمتر بهره مند مشاوره دهند و کمک کنند.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت ارتباطات، نامه هایی در دو مرحله نوشته شد و لیست اطلاعات دانشگاه هایی که خواستار استفاده از ترافیک رایگان بودند، ارسال شد و در طی دو روز گذشته هم نامه پیگیری سوم را ارسال کردیم تا دانشگاه ها به دلیل هزینه بالا بتوانند از ترافیک رایگان استفاده کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تقویت زیرساخت ها، پیگیری هایی انجام شد، گفت: در 19 اسفندماه گزارش گیری از دانشگاه ها را برای اعلام نیازهایشان شروع کردیم و در 21 اسفند با دانشگاه آزاد مکاتبه شد و تقاضا کردیم گزارشی را ارائه و افرادی را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در نشست وزرای علوم کشورهای درگیر کرونا به عنوان نماینده ایران شرکت کردم. اغلب آنها به سمت آموزش های غیرحضوری و الکترونیکی گام برداشته اند؛ در 24 اسفند با توجه به محدودیت های قانونی برای سقف آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها بخشنامه ای ثابت شد و سقف را به طور کامل برداشتیم و در 29 اسفند جلساتی که کارگروه آموزش های الکترونیک تشکیل داده بود، توصیه های عملیاتی برای دانشگاه ها انجام شد و ما آنها را اطلاع رسانی کردیم؛ نتیجه بحث ها در ارتباط با آموزش الکترونیکی این است که برخی دانشگاه ها از قبل زیرساخت آموزش الکترونیکی را داشتند، یعنی حدود 10 دانشگاه و 4 موسسه غیرانتفاعی به صورت الکترونیکی آموزش ها را ارائه می کردند، اما سایر دانشگاه ها با مشکل مواجه و خواستار مشاوره برای رفع نیازهایشان بودند.

این عضو کابینه دولت گفت: خوشبختانه دانشگاه ها به خوبی عمل کردند و براساس گزارشات ارسال شده از حدود 54 دانشگاه و موسسه آموزشی عالی، بستر ارائه دروس نظری به میزان بیش از 90 درصد به طور متوسط آماده شده است و طی این هفته بیش از 60 درصد آنها مشکلی از نظر کلاس های جبرانی نداشتند.

غلامی یادآور شد: طراحی بستر لازم آموزش های الکترونیکی، محیط های نرم افزاری، افزودن سرورهای لازم و افزایش پنهای باند مورد توجه قرار گرفت. تا یک هفته قبل از پایان سال 98 این آمار حدود 60 درصد بود و در حال حاضر به حدود 90 درصد رسیده است. در مورد دروس عملی ، کارگاهی و آزمایشگاهی در نامه ای به دانشگاه هایی که امکان انجام آن را دارند، تقاضا کردیم به صورت فشرده و در تابستان ارائه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در دانشگاه پیام نور با حدود 400 هزار دانشجو تا نیمه اسفند حدود 10 درصد دانشجویان را پوشش دادند و 15 فروردین 100 درصد دروس نظری را به صورت الکترونیک تعریف کردند و آمادگی پوشش 90 درصدی نیازهای دانشجویان را دارند. البته ما فاز راستی آزمایی را باید در دانشگاه ها شروع کنیم و نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشیم.

وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی در دو هفته ابتدایی اسفند کمتر از 10 درصد امکانات فراهم شد و براساس گزارش در تاریخ دهم فروردین به 70 درصد رسید و حتی اعلام کردند که می توانیم تا پایان فروردین ماه آموزش الکترونیکی را به 90 درصد برسانیم. دانشگاه فنی و حرفه ای تا پیش از پایان سال 98 حدود 30 درصد آموزش الکترونیکی را مهیا کرد و در حال حاضر به 60 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان فروردین به 80 درصد برسد. دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 98 در حدود 20 درصد آموزش ها را ارائه کرد و ما بیشترین مشکل را در موسسات آموزش عالی غیردولتی داریم .

غلامی بیان کرد: در پایان سال گذشته کارگروهی را مامور کردیم که مشکلات آموزشی را به ما اعلام کنند و اینکه شرایط کرونایی باعث چه معضلاتی برای دانشگاه ها و دانشجویان شده و آنها را احصا کردیم که چگونه در قالب مقررات آموزشی ، تسهیلاتی را برای دانشجویان فراهم کرد که از این مرحله عبور کنیم.

این عضو کابیه دولت با تاکید بر اینکه ما نمی خواهیم که ترم تحصیلی تحت هیچ عنوانی حذف شود، گفت: جلسات ما در 10 فروردین منجر به سند 20 بندی شد که برای دانشگاه ها ارسال کردیم و در آن به دانشگاه ها اجازه می دهد مشکلات دانشجویان را حل کنند و البته چون دانشگاه ها از نظر سطح، امکانات و تبعیضات متنوع هستند نمی توان نسخه واحدی برای همه آنها داد و چیزی که مهم است آموزش الکترونیکی را باید به صورت محوریت اصلی در برنامه های غیرحضوری داشته باشیم و تهدید کرونا را به فرصتی برای تحول در آموزش و تقویت زیرساخت ها، ارائه آموزش های متنوع غیرحضوری و افزایش سطح تاب آوری نظام آموزشی عالی کشور در مواجهه با شرایط احتمالی آینده تبدیل کنیم.