نمایش نوار ابزار

زاهدی در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر آموزش و پرورش: دولت بر بازگشایی مدارس تا اطمینان از کنترل کرونا اصرار نکنید

در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان آموزش و پرورش مسائلی مانند زمان برگزاری کنکور و دایر شدن مدارس، تغییر تقویم آموزشی، آموزش سکویی و ضمن خدمت فرهنگیان مطرح شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، روز 18 فروردین ماه نشست مشترک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر و معاونان آموزش و پرورش در محل این وزارتخانه به منظور بررسی بازگشایی مدارس و نحوه آموزش در شرایط فعلی برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی در این نشست از زحمات آموزش و پرورش برای عدم توقف آموزش تشکر کرد و گفت: هر چند امکانات به صورت صددرصدی نبود اما تلاش‌های زیادی از سوی آموزش و پرورش انجام شد؛ هدف اصلی ما از برگزاری این نشست در جریان قرار گرفتن تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش بود و اینکه مردم اگر بخواهند دولتمردان را مورد خطاب قرار دهند به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و انتظار می‌رود تعامل دو طرفه در این نشست صورت گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دو موضوع کرونا و پساکرونا باید مورد توجه قرار گیرند، یادآور شد: این دو موضوع در هم آمیخته است و کرونا را باید به درستی مدیریت کنیم تا با مشکل مواجه نشویم. در بحث کرونا متوجه شدیم کشور آمادگی مقابله با چنین بحرانی را در حوزه آموزش نداشته و این تلنگری به ما و شما است که باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم گذشته نطقی در مجلس داشتم و به صراحت موضوع آموزش سکویی را مطرح کردم زیرا کشور ناگزیر است به این سمت و سو حرکت کند و انتظار داشتیم وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم در این زمینه فعال شوند زیرا رویکرد دنیا در حوزه آموزش اینگونه است و آموزش‌ها را باید به صورت مجازی برگزار کنیم. تقاضا داریم به این مهم به عنوان افق بلند توجه شود تا بتوان در چنین شرایطی از آن استفاده کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد پساکرونا بحث کنکور باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ هفته آینده جلسه‌ای را با شورای سنجش و پذیرش، وزرای علوم و آموزش و پرورش و سازمان سنجش در مورد کنکور برگزار خواهیم کرد تا بتوان برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشیم و نیاز است شما طی این مدت نظرات تخصصی خود را ارائه کنید تا به جمع‌بندی برسیم البته ممکن است جمع‌بندی از نظر اجرایی شناور باشد زیرا ما نظرات تخصصی وزارت بهداشت را قبول داریم و در مورد زمان برگزاری امتحانات نظر این وزارتخانه مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا بحث سلامت دانش‌آموزان در میان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه تقویم آموزشی باید انعطاف‌پذیری داشته باشد، افزود: دلیلی ندارد که همه کشور در یک روز تعطیل و در یک روز شروع شود، ما مناطق مختلف آب و هوایی داریم و در برخی مناطق آلودگی هوا را داریم و در برخی مناطق نداریم البته بحث تقویم آموزشی از اختیارات مجلس نیست و اگر بود آن را تصویب می‌کردیم اما پیشنهادات خود را ارائه می‌کنیم.

وی در مورد استفاده از فضای مجازی یادآور شد: در بهترین شرایط 60 درصد آموزش ها را می‌توانیم به صورت مجازی ارائه کنیم زیرا در برخی روستاها و مناطق حاشیه‌نشین امکان آن وجود ندارد و حتی در برخی مناطق شبکه آموزش قابل دسترس نیست؛ اگر سرفصل 85 درصد دروس تمام شده است، می‌توان بر اساس قانون نانوشته آموزش عالی امتحانات را برگزار کرد و باید بررسی شود که در چه مناطقی اثری از کرونا نیست البته در اغلب استان‌ها وارد شده اما در برخی شهرها و روستاها هنوز وارد نشده؛ نباید به خاطر 20 درصد محتوا کشور را با چالش مواجه کرد و اگر 80 درصد آموزش‌ها ارائه شده ، می‌توان 20 درصد باقی مانده را در سال آینده جبران کرد.

وی یادآور شد: اینکه با سیستم فعلی و به صورت آنلاین می‌توان امتحانات را برگزار کرد، باید بررسی و در جاهایی که باید امتحان نهایی گرفته شود وزارت بهداشت باید اجازه برگزاری آزمون به صورت حضوری را بدهد و باید در این رابطه برای برگزاری آزمون‌های نهایی و کتبی چاره‌اندیشی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیاز داریم، گفت: فرهنگیان نباید از فضای مجازی بترسند و باید از این فضا استفاده بهینه کنند.