نمایش نوار ابزار

سیستم مالیاتی باید به نفع تولید اصلاح شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مجلس دهم باید مقدمات ریل‌گذاری برای حمایت از تولید را فراهم و مجلس یازدهم رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهد، گفت: قوانین مالیاتی باید برای جلوگیری از فرار مالیاتی و حمایت از سرمایه گذار و تولید، اصلاح شود.
پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
محمد مهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با یادآوری نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید، گفت: جهش تولید ابعاد مختلفی دارد و در وهله اول باید به چگونگی اهمیت آن توجه شود البته جهش تولید به معنای تاسیس کارخانه و شرکت نیست بلکه می‌توان از شرکت‌های دانش بنیان حمایت و از طریق تولید ایده در آنها نسبت به درآمدزایی و بهبود وضعیت اشتغال اقدام کرد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با رونق تولید صادرات افزایش و معضل بیکاری رفع خواهد شد، افزود: رفع بیکاری امید را در دل جوانان زنده خواهد کرد و بهبود وضعیت مسکن، افزایش ازدواج و ثبات و سلامت خانواده را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه رونق و جهش تولید به اقتدار و استقلال کشور کمک می‌کند، ادامه داد: وقتی مستقل باشیم اقتدار کشورمان در عرصه‌های مختلف ارتقا می‌یابد بنابراین تولید در سایر شئونات و زندگی اجتماعی مردم تاثیر زیادی خواهد داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر سه قوه در تحقق جهش تولید نقش دارند و قوه مجریه مهمترین نقش را ایفا می‌کند، گفت: قوه مجریه باید تمهیداتی را برای روان‌سازی فضای کسب و کار و تولید اتخاذ کند و این روان‌سازی شامل ابعاد مختلفی مانند بحث مالیات‌ها است که در واقع نباید با اعمال مالیات‌های سنگین کمر تولید کننده را بشکنیم.

سیستم مالیاتی باید به نفع تولید اصلاح شود

زاهدی یادآور شد: در همه جای دنیا برای حمایت از تولید در ابتدا مالیات را در دستور کار قرار نمی‌دهند بلکه پس از اینکه کار به مرحله‌ای از تولید رسید و سوددهی زیادی حاصل شد مالیات اخذ می‌شود اما ما از روز نخست به دنبال اخذ مالیات هستیم بنابراین سیستم مالیاتی باید به نفع تولید اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت تسهیل روند صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری، افزود: بروکراسی‌های اداری باید رفع و مدیریت شود؛ متاسفانه دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها به جای اینکه جلوی پای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن و از کارشان استقبال کنند از روز نخست در مسیر فعالیشان سنگ‌اندازی و انتظارات مشروع و نامشروعی را از آنها دارند که در نهایت سرمایه‌گذاران از ورود به عرصه تولید ناامید و سرخورده می شوند.

در حالی در برخی کشورها مجوزها دو ساعته صادر می‌شود که متاسفانه در کشور ما این کار 6 ماه زمان می‌برد و این در حوزه سرمایه گذاری فاجعه است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری تجدید نظر اساسی شود، گفت: دولت‌ بیش از 20 سال است از راه‌اندازی پنجره واحد صدور مجوزها سخن می‌گویند اما متاسفانه شعاری بیش نبوده و هنوز به معنای واقعی عملیاتی نشده است؛ در حالی در برخی کشورها مجوزها دو ساعته صادر می‌شود که متاسفانه در کشور ما این کار 6 ماه زمان می‌برد و این در حوزه سرمایه گذاری فاجعه است بنابراین باید پنجره واحد به صورت الکترونیکی ایجاد شود تا لازم نباشد سرمایه‌گذاران چندین ماه برای صدور مجوز معطل شوند.

وی یادآور شد: کارشناسانی که در حوزه های مختلف تولید فعالیت می‌کنند باید دلسوز و دقیق بوده که به نفع سرمایه‌گذار عمل کنند نه اینکه در مسیر آنها سنگ اندازی کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سرمایه‌گذار با سرمایه‌داری که تنها به دنبال چاپیدن است فرق می‌کند، تصریح کرد: سرمایه گذار به دنبال اشتغال زایی و رونق تولید است و ما باید از چنین افرادی استقبال کنیم بنابراین دولت باید به سیستم پنجره واحد توجه داشته باشد.

زاهدی با تاکید بر اینکه نمی‌توان در حوزه اقتصادی تحول ایجاد کرد مگر آنکه به اقتصاد مبتنی بر دانش توجه کنیم، گفت: این مهم باید جزو اولویت های نخست ما باشد و به ارائه تسهیلات بسیار مناسب و حتی در جاهایی سهیم بودن در مخاطرات ریسک توجه داشته باشیم به عنوان مثال باید حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در دستور کار قرار گیرد زیرا می‌توانند کاری کنند که در کوتاه مدت به ثروت عظیمی در کشور دست پیدا کنیم؛ بیل گیتس، موسس مایکروسافت ظرف چند سال توانست جزو ثروتمندترین افراد دنیا شود و این شوخی نیست البته برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ظرف چهار سال با سرمایه‌گذاری اندک و نوآوری و خلاقیت توانستند ثروتی بیش از هزار میلیارد تومان را به دست بیاورند و درکنار این برای هزاران نفر اشتغال زایی ایجاد کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم با یادآوری اینکه باید از اقتصاد مبتنی بر دانش به هر نحوی شده حمایت کنیم، ادامه داد: تا با ایجاد فناوری و بهره‌گیری از رویکرد خلاقانه و نوآورانه بتوانیم در رفع نیازهای کشور و صادرات اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضائیه نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارد، یادآور شد: قاچاق کالا از جمله مسائل اساسی است که در مسیر تولید و جهش تولید ممانعت و اختلال ایجاد می‌کند به گونه‌ای که متاسفانه سالانه 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و ضربه بسیار سهمگینی به تولید وارد می‌کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم گفت: باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود و نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضائیه در این رابطه وظیفه سنگینی دارند و اگر به دنبال رونق و جهش تولید در کشور هستیم باید با قاچاقچیان کالا به شدت برخورد شود و نباید از کنار افرادی که به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور هستند به سادگی گذشت و با آنها مدارا کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید با قاچاقچیان کالا برخوردهای سختگیرانه‌ای صورت گیرد تا هیچ کس جرات نکند نسبت به این کار اقدام کند، تصریح کرد: در بحث قاچاق کالا باید حواسمان را جمع کنیم البته به مرزنشینان اختیاراتی داده شده و باید آن را هم کنترل و نظارت‌ها را تشدید کرد تا موجب سوءاستفاده دلالان از مرزنشینان نشود؛ در این رابطه قوه قضائیه باید هماهنگی لازم را با سایر نیروهای انتظامی و امنیتی برای مبارزه جدی با قاچاق کالا داشته باشند.

زاهدی با تاکید بر اینکه مجلس باید برای جهش تولید در حوزه ریل‌گذاری و قانون‌گذاری ورود کند، گفت: در مجالس نهم و دهم گام‌هایی برای حمایت از تولید مانند تصویب قانون رفع موانع تولید برداشته شد و همچنین در مجلس دهم لوایحی برای اصلاح قانون مالیات در دستور کار قرار گرفت البته در مباحث بانکی باید ورود کنیم و قوانینی را تصویب کنیم که بانک‌ها به صورت کامل در خدمت تولید کننده باشند نه سد کننده.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بسترسازی و ریل گذاری جهت حمایت از تولید در مجلس فعلی بعید است به نتیجه برسد، گفت: مجلس دهم می‌تواند مقدمات آن را فراهم و مجلس یازدهم هم باید رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهد تا بتوان ریل‌گذاری لازم را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم ضمن اینکه باید قوانین مالیاتی را در مجلس به گونه‌ای اصلاح که بتوان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد و به گونه‌ای باشد که از سرمایه گذار و تولید حمایت کند البته در مورد اوراق مشارکت هم بحث‌هایی وجود دارد که باید تجدیدنظر اساسی صورت گیرد و از اوراق به نفع تولید استفاده کنیم و در جایی غیر از تولید مصرف نشود زیرا برای کشور زیان بار خواهد بود./