نمایش نوار ابزار

مجلس دهم همراه دولت، مردم را فراموش کرد/ مجلس یازدهم دولت را به ریل کارآمدی بازمی‌گرداند

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ۲۰۰ نماینده مجلس دهم همراه با دولت بودند، به همین دلیل عملا مردم فراموش شدند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲ اسفند برگزار شد؛ از ۲۹۰ صندلی مجلس تکلیف همه کرسی‌ها مشخص شد به جز ۱۱ صندلی که نمایندگان آن هم باید در انتخابات مرحله دوم (۲۱ شهریور سالجاری) انتخاب شوند و تکلیف بقیه‌ کرسی‌ها (یک کرسی در تهران و یک کرسی در آستانه اشرفیه) به انتخابات میان‌ دوره‌ای سال ۱۴۰۰ روشن خواهد شد.

مراسم تحلیف نمایندگان مجلس یازدهم هم به احتمال زیاد در خرداد سالجاری برگزار خواهد شد.

با آنکه نمایندگان مجلس دهم زحماتی در طول حدود ۴ سال متقبل شدند اما انتقادات بسیار جدی نسبت به عملکرد آنان وجود دارد و شاید به همین دلیل مشارکت مردم در انتخابات کمی بیش از ۴۲ درصد بود.

برای بررسی مجلس دهم و همچنین مهم‌ترین اولویت‌ها و رویکردهای مجلس یازدهم با محمد مهدی زاهدی که در حال حاضر نماینده مردم کرمان در مجلس دهم است و همچنین منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم است گفت‌وگو کرده‌ایم.

او به مدت 7 سال ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دوره‌های نهم و دهم مجلس را دارا بوده و پیش از آن هم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. او همچنین سابقه سفارت در مالزی را هم در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

زاهدی معتقد است که فقط مدیریت و فکر جهادی می‌تواند وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را سامان دهد و از اینکه روزگاری در کشورمان تحریم‌ها دور شده می‌شد تا مشکلات کشور حل شود اما متأسفانه به هر دلیل و با هر بهانه‌ای منافذ ایجاد شده لو رفته و یا کنار گذاشته شد انتقاد کرد.

وی همچنین تصریح کرد که مجلس یازدهم باید تلاش ویژه‌ای کند تا ضمن بازگشت قوه مقننه به رأس امور، آن را به ریل کارآمدی بازگردانده و ناظر بر اعمال و اقدامات دولت کند.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت که باید با رانت‌خواری مقابله کرده و اجازه ندهیم فاسدین در کشورمان جولان دهند و این افراد باید دادگاه‌های قوه قضائیه را بالای سر خود ببیند و بداند که روزگاری به جرم آنها رسیدگی شده و اسیر عدلیه خواهد شد که اگر در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی گام عملی برداریم مردم امیدوار شده و اعتماد به جامعه بازمی‌گردد.

زاهدی همچنین گفت که نمایندگان مجلس نقشه راهی را برای اجرای دقیق بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کرده و مقدمات و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند تا بتوانیم افق‌هایی و هدف‌گذاری‌هایی که مقام معظم رهبری در این بیانیه ابلاغ کرده‌اند محقق شود.

وی معتقد است که متأسفانه دستگاه دیپلماسی نزدیک به ۶ سال تمرکز ویژه‌ای در برجام،  SPV و اینستکس کردند که هیچ نتیجه‌ای برای جمهوری اسلامی نداشته و متأسفانه زمان زیادی هم تلف شد. در تعیین روسای و هیات رئیسه گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس آتی هم باید دقت کرده و بر اساس تخصصی تعیین شوند نه لابی و قرعه‌کشی.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین خاطرنشان کرد که آموزش مجازی در چند هفته اخیر به بهانه شیوع کرونا باید در مقوله آموزش مجازی تجدیدنظر اساسی کنیم البته مجلس یازدهم می‌تواند در این مسیر گام‌های اساسی بردارد.

مجلس یازدهم از خرداد ماه شکل گرفته و هیات رئیسه هم پس از آن تعیین می‌شود؛ برخی از مردم مطالبات بسیار جدی از مجلس آتی دارند تا بتواند مشکلات‌شان را حل کند؛ چه اولویت‌هایی برای پارلمان جدید متصور هستید؟  

زاهدی: مجلس یازدهم برخی موضوعات و موارد را باید به عنوان اولویت‌هایش پیگیری کرده و دنبال کند. مسائل اقتصادی از مهمترین اولویت‌های مجلس آتی است؛ ما شاهد تنوع زیادی در مباحث اقتصادی هستیم که یکی از آنها رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم است ضمن اینکه وضعیت بغرنج معیشتی و اقتصادی دهک‌های پایین جامعه هم بسیار نگران‌کننده است که مجلس یازدهم می‌تواند برای برون رفت از آن راه حل ارائه کند.

** حل مشکل معیشتی مردم با کار جهادی و افکار جهادی

رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که فاصله زیادی بین حقوق و هزینه‌های این قشر زحمتکش وجود دارد. همچنین شاغلینی که حقوق زیر ۳ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند هم واقعاً مشکل دارند.

باید مجلس یازدهم با کار جهادی و افکار جهادی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کرده و با اتخاذ راهکارهای مناسب ورق را برگرداند.

ما روزگاری در کشور تحریم‌ها را دور می‌زدیم و حتی بسیاری از مشکلات با این حربه حل می‌شد اما متأسفانه به هر دلیل و با هر بهانه‌ای منافذی که با آن تحریم‌ها را دور می‌زدیم لو رفته و یا کنار گذاشته شد تا شاید غرب لبخندی به برخی‌ها بزند اما نتیجه پیگیری این کار از سوی دولت شرایط را به سمتی برده که وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور این گونه بغرنج شده است.

** مجلس یازدهم دولت را به ریل کارآمدی بازمی‌گرداند

باید بکوشیم نظارت جدی و غیرقابل انعطافی از سوی قوه مقننه بر قوه مجریه اعمال کنیم ضمن اینکه این اعمال نظارت هم باید کاملاً صادقانه و خداجویانه باشد و بر همین اساس نمایندگان باید بکوشند پروردگار متعال را شاهد بر اعمال و اقدامات خود دانسته و بتوانند که بخشی از وظیفه‌شان نظارت بر اقدامات قوه مجریه و دولت است و در همین راستا هم نباید نظارت خود را باندی، جناحی و سیاسی اعمال کنند بلکه فقط منافع ملی را نگریسته و به منافع عمومی توجه کنند.

مجلس یازدهم باید تلاش ویژه‌ای کند تا ضمن بازگشت قوه مقننه به رأس امور، آن را به ریل کارآمدی بازگردانده و ناظر بر اعمال و اقدامات دولت باشد.

 در طول سال‌های اخیر وضعیت تولید و کسب و کار ناراضی کننده است؛ متاسفانه تسهیلات بانک‌ها هم به سمت و سوی حمایت از فعالین اقتصادی سوق داده نشده و نگرانی‌های زیادی بابت بنگاه‌داری آنها ایجاد شده است؛ چرا  اعتبارات بانکی به جای حمایت از تولید به مانع تولید تبدیل شده است؟  

زاهدی: یکی دیگر از اولویت مجلس یازدهم باید رسیدگی به مشکلات کسب و کارها باشد که البته این موضوع چند بخش دارد؛ باید تلاش شود تا کسب و کارهای جزء رونق پیدا کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شوند تا کارخانجات فعالیت خود را از سر گرفته و رکود حاکم بر کشورمان شکسته شود؛ قوانین مالیاتی در کشورمان هم باید به گونه‌ای باشد که مشوق تولید بوده نه اینکه مانع تولید شود.

**بانک‌ها باید از بنگاه‌داری اقتصادی دور شوند

تسهیلات بانکی باید در کشورمان در خدمت کار و تولید و اشتغال باشد؛ بانک‌ها باید خود را از بنگاه‌داری اقتصادی دور کرده و حامی کسب و کارهای بخش خصوصی باشند؛ البته بخش کسب و کار عوامل و پارامترهای مختلفی دارد که باید به همه آنها رسیدگی کرده و مشکلات و دغدغه‌های آنها را رفع کنیم.

موضوع مسکن برای جوانانی که در شرف تشکیل خانواده هستند از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین ارائه تسهیلات ازدواج به این قشر اهمیت زیادی دارد که نمایندگان مجلس آتی باید به آن توجه ویژه‌ای کنند.

** رفع مشکلات جوانان آسیب‌های اجتماعی را می‌کاهد

متأسفانه ما شاهد آن هستیم که جوان ۳۰، ۳۵ ساله کار و کاسبی و شغل و خانه هم ندارد که بتواند ازدواج کند؛ وضعیت این چنینی برای هر جوانی منجر به افسردگی او خواهد شد لذا نباید با سرمایه‌های کشورمان این گونه رفتار کنیم.

باید بکوشیم برای اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان اولویت ویژه قائل شده و برای رفع مشکلات آن برنامه‌ریزی کرده و مهمترین دغدغه‌های آنها را رفع کنیم؛ یکی از مطالبات جدی مردم و به ویژه قشر جوان پیگیری این موضوع در مجلس آتی است که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی در جامعه را هم کاهش دهد.

 شفافیت یکی از مطالبات اصلی محسوب شده و فساد اقتصادی هم مردم را رنج می‌دهد؛ چرا عده‌ای باید با رانت‌خواری به ثروت‌های بادآورده برسند؟  

زاهدی: مجلس آتی باید گام‌های عملی درباره شفافیت حداکثری در جامعه بردارد این در حالی است که ما شاهد وضعیت روشنی در حوزه درآمدهای کشور نیستیم در حالی که باید شفافیت شامل کارگر تا افراد دارای درآمدهای بالا و متمولین شود لذا مطالبه شفافیت حداکثری باید از سوی افراد حقیقی و حقوقی دنبال شود.

**متاسفانه عده‌ای رانت‌خوار بین مسؤولین نفوذ کرده‌اند

مبارزه با فساد اقتصادی را باید در کنار پیگیری وضعیت اقتصادی کشور و بهبود معیشت دنبال کنیم هر چند که در سال ۹۸ قوه قضائیه در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی گام‌های عملیاتی خوبی برداشت و واقعاً توانست نگاه مردم را به دستگاه قضا تغییر دهد اما ما شاهد ریشه‌کن شدن کل فسادهای اقتصادی نبودیم لذا هیچ کس نباید فکر و تصور کند که می‌تواند با مفاسد اقتصادی به دارایی‌های بادآورده برسد.

رانت‌خواری و مبارزه با آن باید در مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان قرار گیرد؛ متاسفانه عده‌ای رانت‌خوار در بین مسؤولین نفوذ کرده‌اند ولی نباید کسانی که دارای جایگاه مدیریتی و مسؤولیتی مانند نماینده مجلس، وزیر، وکیل، استاندار، فرماندار و … هستند، دست‌شان به این فساد آلوده باشد؛ به شدت باید با این موضوع مقابله کرده و اجازه ندهیم رانت‌خواران در کشورمان جولان دهند و یا اینکه اطرافیان و اقوام مدیران و مسؤولین در کشور بتوانند سودجویی کنند.

**اقوام سببی و نسبی مسئولین بیت‌المال را تاراج کردند

باید دقت کرد مدیران کشور امتیاز خاصی را به اطرافیان شان ندهند؛ ما شاهد آن هستیم که در برخی از مواقع و در دادگاه‌ها و پرونده‌های فساد اقتصادی رانت‌هایی به اقوام سببی و نسبی مسئولین داده شده که موجب به تاراج رفتن بیت‌المال شده است.

کسی که رانت می‌دهد و رانت‌خواری می‌کند و یا اینکه واسطه رانت است باید دادگاه‌های قوه قضائیه را بالای سر خود ببیند و بداند که به دلیل جرمی که انجام داده‌اند اما روزگاری اسیر عدلیه خواهد شد؛ اگر در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی گام عملی برداریم مردم امیدوار شده و اعتماد به جامعه بازمی‌گردد.

گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و قرار بود مجلس دهم طبق دستور علی لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها، راهکاری اجرایی آن در حوزه قانون‌گذاری را اعلام کند که تاکنون محقق نشده و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس هم در این باره تذکر داده‌اند؛ باید منتظر مجلس یازدهم باشیم تا نقشه راه این گام دوم را اعلام کند؟  

زاهدی: مجلس یازدهم باید زمینه‌سازی لازم را برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب فراهم کند و به همین دلیل باید ریل مناسبی در سه قوه برای عملیاتی شدن این ابلاغیه مقام معظم رهبری داشته باشند.

** مجلس یازدهم سریعا نقشه راه اجرای بیانیه گام دوم انقلاب را ترسیم کند

برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند کار تحقیقاتی جدی و عملیاتی کردن نقشه راه تدوین شده باشیم که نمایندگان مجلس در طول ۴ سال فرصت خوبی دارند تا بتوانند این نقشه راه را ترسیم کرده و مقدمات و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند تا بتوانیم افق‌هایی که مقام معظم رهبری در این بیانیه ابلاغ کرده‌اند دسترسی پیدا کرده و در کنار دیگر اسناد بالادستی به هدف‌گذاری ترسیم شده برسیم.

فارس: انتقادات زیادی به حوزه سیاست خارجی کشورمان در طول سال‌های اخیر می‌شود؛ برجام و دیگر موضوعات توانسته فرصت‌های زیادی را از کشورمان بگیرد؛ به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی از ظرفیت همسایگان و محور مقاومت غافل بوده است؛ مجلس یازدهم می‌تواند این ایراد را رفع کند؟  

زاهدی: سیاست خارجی در مجلس یازدهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید از این حوزه غفلت کنیم؛ باید قبول کنیم که وزارت خارجه کشورمان در این حوزه موفق نبوده است؛ متأسفانه دستگاه دیپلماسی نزدیک به ۶ سال تمرکز ویژه‌ای را در برجام، SPV و اینستکس قائل شده است که هیچ نتیجه‌ای برای جمهوری اسلامی نداشته است و متأسفانه زمان زیادی را دیپلمات‌های فعال در این حوزه از ملت تلف کردند.

نتیجه پیگیری‌های برجام در شرایط فعلی هم افزایش تحریم‌ها و سرد شدن روابط جمهوری اسلامی با خیلی از کشورها است لذا باید به سمتی گام برداریم که وزارت خارجه فعال شده و بتواند با کمک و فعالیت بیشتر رایزن‌های اقتصادی شایسته، مشکلات کشورمان را رفع کرده و تحریم‌ها را دور بزنیم؛ وزارت خارجه باید برای توسعه صادرات ایران وارد میدان شده و ارزآوری بیشتری برای کشورمان داشته باشند. این در حالی است که متأسفانه به نام برجام به تحریم‌های فعلی رسیده‌ایم که تولید و اشتغال در کشورمان کاهش پیدا کرده است.

** مجلس همراه وزارت خارجه با هدف حمایت بیشتر از محور مقاومت باشد

حمایت بسیار جدی و قاطع از جبهه مقاومت باید در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گیرد و مجلس هم کمک حال وزارت خارجه در این حوزه باشد و بدانیم پشتوانه جمهوری اسلامی در منطقه جبهه مقاومت است.

تا وقتی که جبهه مقاومت در کنار گوش رژیم صهیونیستی قرار دارد و می‌توانیم با صهیونیست‌ها مبارزه قاطع داشته باشیم و حتی در برخی امور با ‌آل‌سعود هم مقابله کنیم حاشیه امن امنیتی هم برای جمهوری اسلامی است لذا باید جمهوری اسلامی در این حوزه فعال‌تر شده و از جبهه مقاومت حمایت بیشتری کند.

 به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس و دانشگاه‌ها، این مراکز تعطیل شده ولی برای جبران عقب ماندگی ایجاد شده باید آموزش مجازی و از راه دور داده می‌شد؛  

زاهدی: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل احتمال شیوع ویروس کرونا در کشورمان نگاه‌ها را به این سمت برد که باید آموزش مجازی را در کشورمان با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و زیرساخت‌های آن توسعه دهیم.

** گوش شنوایی برای توسعه آموزش از راه دور وجود ندارد

این در حالی است که سال‌های قبل در نطقی سالیانه‌ام خطاب به غلامی وزیر علوم تأکید کردند که باید روی آموزش به سبک «سکویی» که در دنیا به نام آموزش «پلت‌فرمیک» معروف است کار کنیم؛ پیگیری این روش می‌تواند منجر به آن شود هر فردی که در منزل است بتواند آموزش‌های لازم را دیده و یا در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده و بتواند بر اساس زیرساخت‌های فضای مجازی موضوعات مختلف را فرا گیرد و آموزشگاه‌های کارگاهی را نیز یاد بگیرد اما متأسفانه گوش شنوایی در آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود نداشته است تا این سیستم را دنبال کنند اما کرونا بهانه‌ای شد که مسؤولین آموزشی کشورمان مجبور شوند به این سمت بروند.

حتماً باید در مقوله آموزش مجازی تجدیدنظر اساسی کنیم تا انشاءالله بتوانیم از آموزش «سکویی» بهره‌برداری بیشتری کنیم البته مجلس یازدهم می‌تواند در این مسیر گام‌های اساسی برداشته و برای پیشبرد این حوزه که در دنیا بسیار جدی دنبال می‌شود نظارت ویژه کند.

 ضعف مجلس دهم در عدم نظارت بسیار مشهود است؛ همراهی بیش از اندازه نمایندگان مجلس با دولت صدای خیلی از مردم را درآورده و موجب شد که آنها به وظایف‌شان نرسند؛ آیا موافق هستید که مجلس فعلی ناکارآمد است؟  

زاهدی: مجلس دهم در حوزه نظارت ناکارآمد بوده و هیچ شکی در این باره نداریم البته ما تلاش کردیم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تفحص از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان را عملیاتی کنیم ضمن اینکه موارد متعددی هم اعمال ماده ۲۳۶ (یکی از مواد قانون آئین نامه داخلی مجلس) و قرائت گزارش‌های نظارتی در صحن علنی داشتیم.

** مجلس دهم همراه دولت، مردم را فراموش کرد

مجلس دهم در مجموع به ویژه در حوزه نظارت بر حوزه اقتصادی ضعیف عمل کرده و نتوانسته کار جدی را که لازم بود را دنبال کند، البته یکی از دلایل آن به این موضوع بازمی‌گردد که قریب به ۲۰۰ نفر از اعضای مجلس دهم همراه با دولت بودند که این اقدام‌شان یا در قالب فراکسیون امید صورت می‌گرفت و یا تحت عنوان فراکسیون مستقلین؛ به همین دلیل همراهی و هم‌رأی زیادی با دولت داشتند. و عملا مردم فراموش شدند.

یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس دهم آن بود که این مجلس بیش از اندازه دولتی شده بود که ضعف بزرگی محسوب می‌شود. مجلس می‌تواند با دولت همراهی داشته باشد اما در عین حال در موضوع نظارت بر قوه مجریه نباید از حق قانونی و ابزار نظارتی‌اش کوتاه بیاید.

** تعطیلی مجلس و عدم نظارت بر دولت در کرونا هزینه زیادی تحمیل به کشور کرد

متأسفانه ما شاهد آن بودیم که مجلس دهم چک سفید امضا به دولت دوازدهم داد که اگر شرایط این گونه نبود قطعاً کارایی مجلس دهم بسیار بالا می‌رفت.

در موضوع شیوع کرونا هم باید مجلس دهم نظارت بیشتری با اعمال سخت‌گیری فراوان بر قوه مجریه به منظور کنترل بر عدم شیوع انجام می‌داد و حتی شاید در برخی موارد از دولت می‌خواست تا ورود و خروج مردم را به شهرها کنترل کرده و شرایط را به سمتی سوق ندهند که ویروس کرونا با سرعت فراوان فعلی در جامعه گسترش پیدا کند که این عدم نظارت دولت بر مجلس توانست هزینه‌های فراوانی را به کشور تحمیل کند.

 کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی نمایندگان مجلس رد شد؛ نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف انتقادات بسیار جدی نسبت به آن داشتند و حتی شورای نگهبان هم ۸۰ ایراد به این لایحه داشته است؛ انتقادات شما به این لایحه چه چیزهای است؟  

زاهدی: یکی از اشکالات موجود در دولت فعلی وجود حجم زیاد نقدینگی در کشورمان است که فکری برای آن نشده است به طوری که هم اکنون میزان نقدینگی به ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که مانند آب پشت سد بوده و می‌تواند هر جا ورود کند منجر به تخریب و خسران زیادی شود.

** دولت و مجلس فکری برای نقدینگی سرگردان نکردند

حجم زیاد نقدینگی در کشور خطر بزرگی برای حاکمیت محسوب می‌شود و اگر خدای ناکرده بخشی از این پول به بازار مسکن، بازار طلا، بازار ارز، بازار خودرو و … سرازیر شود شرایط اقتصادی آن بازار را به صورت وحشتناکی ملتهب خواهد کرد که ضرر و زیان آن غیرقابل جبران است.

باید مجلس و دولت در همراهی با یکدیگر به سمت رونق تولید بروند و شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنند که سرمایه مردم به سمت تولید گرایش پیدا کند نه اینکه بر نقدینگی فعلی افزوده شده و منجر به تسری دلالی در کشور شود که در آن صورت نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم لذا من اشکالات جدی به روند اقتصادی و عملکرد بودجه‌ای دولت دارم.

** قوای مجریه و مقننه در همراهی با یکدیگر آینده فروشی کردند

مجلس دهم در وضعیت معیشتی و اقتصادی فعلی و افزایش نقدینگی مقصر است؛ سررسید اوراق قرضه‌ای که در پارلمان مصوب شده مربوط به سه سال آینده  است که می‌تواند شرایط کشور را ملتهب کند.

در بودجه سال ۹۸ هم متأسفانه نمایندگان مجلس اوراق مشارکت را به گونه‌ای مصوب کردند که سررسید آن پایان سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باشد که معنای این اقدام غیرکارشناسی، پیش‌فروش درآمدهای دولت است و وقتی هنوز دولت بعدی سر کار نیامده عملاً بدهی بسیار فراوانی دارد که این اقدام غیرکارشناسی محصول همراهی قوه مجریه و قوه مقننه با یکدیگر است.

فارس: دیپلماسی پارلمانی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند به وزارت خارجه در پیگیری دیپلماسی رسمی کمک کند؛ آیا مجلس دهم در این زمینه موفق بوده یا اصلا گروه‌های دوستی توانسته‌اند مشکلی را از کشور در این حوزه رفع کنند؟ ‌

زاهدی: هیچ شکی ندارم که دیپلماسی پارلمانی می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند اما این گلایه هم از مجلس و به ویژه مجلس دهم دارم چرا که برخی نمایندگانی که عضو IPU (اتحادیه بین‌المجالس آسیایی) شده‌اند به هیچ وجه آداب دیپلماسی و مذاکره را ندانسته و تجربه لازم را در مباحث بین‌المللی ندارند؛ وقتی که اعضای هیأت رئیسه گروه‌های دوستی بر اساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند نمی‌توان انتظار داشت که منتخبین مصالح ملی را دنبال کنند.

اعضای هیأت رئیسه گروه‌های دوستی بایستی بر اساس سوابق، علایق و تخصص‌ها انتخاب شوند که در آن صورت کارکرد و کارآمدی گروه‌های دوستی بالا می‌رود؛ باید به سمتی برویم که آیین‌نامه داخلی مجلس را در بخش گروه‌های دوستی اصلاح کرده و بتوانیم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی مجلس حداکثر بهره را ببریم.

** گروه‌های دوستی مجلس به دلیل عدم تخصص‌گرایی کارآیی ندارد 

وقتی که نماینده‌ای رئیس گروه دوستی می‌شود ولی اصلاً آن کشور را نشناخته و به آن کشور سفر نکرده و آداب و سنن آن را ندانسته و با مطالبات و چالش‌های آن آشنایی نداشته و نقاط قوت و ضعف آن را نمی‌داند چگونه می‌توانند با آن کشور وارد معاملات اقتصادی و تهاتر شود در حالی که اصلا نمی‌داند که چگونه باید با مسؤولان آن کشور لابی‌های سیاسی کرده تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی را دنبال کند ولی عملا این ما شاهد عدم کارآیی گروه‌های دوستی هستیم.

باید در مجلس یازدهم به سمت تعیین تکلیف گروه‌های دوستی رفته و از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی حداکثر بهره را ببریم.

من از مجلس دهم این گلایه را دارم که در حوزه دیپلماسی پارلمانی به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشته است و نتوانسته بر اساس شایستگی‌ها و تخصص‌ها، گروه‌های دوستی را انتخاب کند؛ متاسفانه انتخاب اعضای هیأت رئیسه گروه‌های دوستی صرفاً بر اساس ثبت‌نام و قرعه‌کشی بوده است که نتیجه آن هزینه مالی زیاد در این خصوص و عدم بهره‌برداری مناسبی از آن برای کشورمان بوده‌ایم.

 اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

زاهدی: ضمن تبریک سال نو آرزو می‌کنم که بهترین‌ها برای ملت بزرگ ایران رقم خورد و دستاورهای خوبی برای جمهوری اسلامی بدست آید.

** قطعا انتقام واقعی خون حاج قاسم را خواهیم گرفت

در مسیر مقابله با ویروس کرونا متأسفانه شاهد آن هستیم که عده‌ای از خدا بی‌خبر که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی هستند دست به احتکار زده و ملزومات بهداشتی و درمانی جامعه را با نیت سودجویی در انبارها جمع‌آوری کرده بودند تا منفعت‌طلبی کنند اما این موضوع مصداق فسادجویی است لذا باید همه تلاش‌ها متمرکز شود که ریشه همه فسادهای اقتصادی خشکانده شده مجلس و دولت با همکاری قوه قضائیه دست در دست یکدیگر داده و فساد را نابود کنند.

امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا از سرزمین اسلامی‌ ایران رخت ببندد و بلایای طبیعی شامل زلزله و سیل که بخشی از آن در سال ۹۸ به وقوع پیوست دیگر تکرار نشود این در حالی است که ما در سال گذشته حوادث جانگداز دیگری مانند شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی هم بودیم که ان شاالله انتقام خون این سردار دلها را هم خواهیم گرفت. همچنین امیدوارم مجلس یازدهم هم بتواند مطالبات مردم و رهبری را پاسخ دهد.