نمایش نوار ابزار

طرح جدید مجلس اجازه اجحاف در حق معلمان مدارس غیردولتی را نمی‌دهد+فیلم

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جدید مجلس اجازه اجحاف به معلمان غیردولتی را نمی‌دهد، گفت: در این طرح معلمان ابتدایی ۲۵ ساعت معلمان دبیرستان ۳۰ ساعت و کارمندان و پرسنل ۳۶ ساعت موظف به کار هستند پیش از این اجبار بود که معلم ابتدایی تا ۴۴ ساعت مشغول کار باشد تا بیمه او رد شود که این اقدام با توجه به اینکه جلوی یک ظلم بزرگ به معلمان را گرفت، کار مهمی بود.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری  خانه ملت با اشاره به تصویب طرح اداره و تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی و بررسی آن در شورای نگهبان، گفت: این طرح، اصلاحیه قانونی بود که سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید  و شامل بخش‌هایی می‌شود که هر یک به صورت جداگانه به بخشی پرداخته است.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدا این طرح به ساماندهی مهدهای کودک پرداخت که از بهزیستی به آموزش و پرورش واگذار شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مصوبه‌ای داشت و باید قانون آن نیز به تصویب می‌رسید که در این طرح به این موضوع پرداخته شد.

مشاهده فیلم

اجازه سوء استفاده از عنوان مدرسه گرفته شود

 زاهدی یادآور شد: همچنین پیش از این برخی اشخاص حقوقی و حقیقی از نام مدرسه سو استفاده می‌کردند که در این طرح جلوی آن گرفته شد و فقط اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند از نام مدرسه استفاده کنند که از وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه‌های علمیه مجوز داشته باشند‌.

 وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در این طرح مورد اهمیت است بحث ساعات کار معلم و کادر مدارس است، افزود: در این طرح معلمان ابتدایی ۲۵ ساعت معلمان دبیرستان ۳۰ ساعت و کارمندان و پرسنل ۳۶ ساعت موظف به کار هستند پیش از این اجبار بود که معلم ابتدایی تا ۴۴ ساعت مشغول کار باشد تا بیمه او رد شود که این اقدام با توجه به اینکه جلوی یک ظلم بزرگ به معلمان را گرفت، کار مهمی بود.

وی عنوان کرد: با این حساب اگر معلمی در مدرسه غیر دولتی 10 ساعت تدریس داشته باشد، بیمه او متناسب با همین 10 ساعت محاسبه می‌شود که این ماده از این طرح برای معلمان مهم است.

حداقل حقوق و بیمه معلمان مدارس غیرانتفاعی تعیین تکلیف شده است

زاهدی اضافه کرد: یکی دیگر از محورهای این طرح، حقوق، مزایا و بیمه کارکنان و معلمان مدارس غیردولتی است که باید مطابق مصوبات شورای حقوق و دستمزد بر اساس قانون کار باشد. ضمن اینکه ساعات کاری معلمان با توجه به تفاوت در ماهیت کاری معلمی در مقاطع متوسطه و ابتدایی در این طرح کاملا مشخص شده تا یک معلم به عنوان نیروی تمام وقت محسوب شود.

مدارس فقط می‌توانند 40 درصد بیشتر از شهریه مصوب سالیانه هزینه کلاس‌های فوق برنامه دریافت کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی دیگر از محورهای این طرح، شفافیت حقوق و مزایا است که این موضوع در سامانه‌ای در وزارت آموزش و پرورش ثبت و ضبط میشود و از سوی دیگر جلوی اخذ شهریه‌های نجومی از سوی مدارس غیردولتی گرفته می‎‌شود.