نمایش نوار ابزار

زاهدی در دیدار با عبدل رئیس مجلس نمایندگان مالزی:لزوم تشکیل کمیسیون مشترک تجاری دو کشور/ تأکید بر راه اندازی مجدد پروازهای مستقیم ایران-کوالالامپور

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مالزی در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان مالزی بر نقش آفرینی ایران و مالزی در پیشبرد اهداف امت اسلامی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف رفع موانع موجود در مسیر تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

دیدار محمدمهدی زاهدی ریس گروه دوستی پارلمانی ایران با ریس مجلس نمایندگان مالزی در سفر هیات ایرانی به کوالالامپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمّدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مالزی در رأس هیأتی با جوهری عبدل رئیس مجلس مالزی دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.

زاهدی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از میهمان نوازی مجلس نمایندگان مالزی بر اشتراکات تاریخی، دینی و همچنین مناسبات دوستانه دو کشور اشاره کرد و گفت: کشور دوست و برادر مالزی بعنوان نمونه موفق رشد و توسعه، جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به انتخابات اخیر دولت و پارلمان مالزی و انتخاب جوهری عبدل به عنوان رئیس مجلس نمایندگان این کشور، عنوان کرد: امیدواریم با روی کار آمدن مجلس و دولت جدید در مالزی شاهد گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه در همه زمینه ها بویژه پارلمانی باشیم.

دیدار محمدمهدی زاهدی ریس گروه دوستی پارلمانی ایران با ریس مجلس نمایندگان مالزی در سفر هیات ایرانی به کوالالامپور

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سطح مراودات اقتصادی فیمابین بر لزوم برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف رفع موانع موجود در مسیر تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به عدم وجود پرواز مستقیم میان دو کشور، صنعت گردشگری در افزایش سطح مناسبات دو کشور را مهم بشمرد و خاطر نشان کرد: از دولت مالزی انتظار داریم موانع موجود در برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور را رفع کند، قطعاً برقراری مجدد پرواز مستقیم تهران – کوالالامپور در توسعه صعنت گردشگری موثر خواهد بود.

زاهدی همچنین در خصوص موضوعاتی همچون نهایی شدن پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری های دو کشور در زمینه صنعت حلال، نانو تکنولوژی، فرهنگی و تسریع در روند اجرایی توافق تجارت ترجیحی تاکید کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مالزی در پایان این دیدار از مواضع مثبت و قاطعانه مالزی در حمایت از فسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در جنین تشکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و مالزی به عنوان دو کشور مسلمان می‌توانند در پیشبرد موضوعات مربوط به امت اسلامی از جمله تحکیم وحدت اسلامی، مقابله با اسلام هراسی و همچنین حمایت از مردم بی گناه فلسطین و قدس شریف نقش آفرینی نمایند.

عبدل: لزوم گفتگوی مستمر نمایندگان جهت تسهیل و تسریع همکاری‌های دولت‌ها

جوهری عبدل رئیس مجلس نمایندگان مالزی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی در کوالالامپور ارتقاء سطح همکاری های کشور متبوعش را با ایران مهم برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و پیشرفت های زیادی در زمینه های گوناگون از جمله آموزش، تکنولوژی، صنایع غذایی و… دارد که می‌بایست مالزی از تجربه دانشمندان ایرانی بهره‌مند شود.

وی در همین راستا بر ریاست این کشور در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در سال ٢٠٢٥ اشاره نمود و گفت: با توجه به جمعیت ٦٠٠ میلیون نفری حوزه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و منابع بسیار زیاد این منطقه، می‌توانیم با بهره‌گیری از تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مذکور بسیار فعال و موثر واقع شویم.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در سال ٢٠٢٥ دعوت بعمل خواهد آمد.

رئیس مجلس نمایندگان مالزی در پایان این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه مجالس دو کشور در افزایش سطح همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین، بر لزوم رایزنی و گفتگوی مستمر نمایندگان در جهت تسهیل و تسریع همکاری های دو دولت ایران و مالزی تاکید کرد./